Mitt Liv Min Vardag

Alla inlägg under augusti 2011

Av Angelica Delltoft - 31 augusti 2011 15:52

Det gick riktigt bra idag med att träna Eddie att möta folk och andra hundar, tog varje chans jag fick , så fort jag såg en hund så gick jag åt det hållet och denna gång skrek han inte när vi gick förbi eller då han såg den andre hunden! Helt otroligt! Fick även in honom på djurmagazinet där det fanns två andra hundar utan ens ett pip, iofs så brukar hundar inte veta vad som ska göra om det är fler än 1 hund samtidigt, allafall så har det varit med både Takida och Diesel. Så jag är verkligen nöjd ! 

Som belöning blev det en leksak och godis. ! (han får belönings godis då jag tränar nu i början sen ska jag sluta helt. Vill inte att han ska lyssna på mig enbart för att jag har godis.) 


När vi kom tillbaka till lägenheten passade jag på att sola en stund och Eddie sprang runt och lekte med den nya lekisen! 


             

Nu väntar jag bara på att Björn ska sluta så vi kan åka och handla någon middag och sen hem och rida! :) 


//A

Av Angelica Delltoft - 31 augusti 2011 07:38

Slutade sju och gick en sväng med Eddie innan jag gick hit till mamma och pappa. Ska mysa ner mig i soffan och slå igång en film. Har bara inte kommit fram till vilken film! 


Sen ska jag i väg och handla lite hundmat som jag kan ha här, Takida kom åt skåpet och öppnade det och åt upp all mat som fanns kvar sist jag var här. Hon måste ha varit tyst som en mus då hon gjorde det, märkte det först då jag skulle in och göra kaffe i köket :P 


Blir även en längre promma senare idag med lille Eddie som ska få lite miljöav träning, han är lite av en skvättis och blir rädd för allt och alla. Förstår inte riktigt varför han blivit så. :/ Men det ska ABSOLUT tränas bort! 

Och att träffa hundar, han blir livrädd och skriker som bara fan! Det vet jag inte heller vart det kommer  ifrån, så mycket som han träffat andra hundar då han var mindre. Men även det ska tränas bort, inte kul att vara ute och gå och man har en skrikande hund så fort det händer eller kommer någon :/ Och dom andra hundarna bara funderar på vad han håller på med. haha. Men det ska nog gå bra! Han är väldigt lätt lärd om inte annat! :D 


Och ikväll då jag kommer hem hade jag tänkt mig ett ordentligt ridpass med N! 

Gick så otroligt bra sist! Även fast jag hade den bomlösa sadeln. Som gör att skänklarna kommer allt för långt bak, men den är otroligt skön att rida i annars. Blev dock inte träning av skänklarna utan det blev mest bommar och bara en allmänt trevlig ridtur! Men träningen av skänklarna går bara bättre och bättre måste jag säga, nu kan han då vad det betyder som han absolut inte kunde förut, han var bara som ett frågetecken. Nu kan han snart det jag vill att han ska kunna. Och jag vill inte att han ska bli en "värsta" tävlinghästen som ska kunna dittan och dattan utan jag vill bara att han ska kunna grunderna BRA och arbete med kroppen på rätt sätt,  för det underlättar väldigt mycket i ridningen och att han får arbeta på rätt sätt. Man får inte ut allt för mycket av att enbart rida i skogen. Sen har han byggt upp vänstra frambenet Så nu är han inte alls lika svag i det längre :D märkte det iofs rätt tidigt då jag köpt honom att han verkade inte vara riktigt hundra på vänster fram, men det är inget fel på hans vänster utan han är bara lite svagare men som sagt har nästan tränat upp det helt nu :) Förut såg det nästan ut som att han var halt! 

Sen efter träningen av bommar och volter m.m så red jag även i beteshagen, stora och bra ytor att träna traven på! :) Han har en tendens att vilja rusa i sin trav men har legat på latsidan under sommaren då vi nästan enbart ridit i skogen och då har han inte samma möjligthet att bara rusa fram som på stora öppna ytor. Så det ska börjas med nu på allvar :) och ska även senare då jag fått till hans trav ordentligt börja med galoppen, han kan det men det sitter långt inne!  Sen är det inte så mycket mer ja behöver fokusera på , skänklarna börjar ta form även så traven och klickträningen kör jag ibland och det funkar fortfarande klockrent Han står stilla i stallgången (håller inte på med benet som en jojjo) Han är mycket lugnare i sig själv och lyssnar och försöker göra sitt bästa hela tiden! Det finns mycket som förändrats sen jag köpte honom , lärt honom nya saker och tagit bort gammla beteenden osv. Så nu har jag en lugn och fin trygg häst som behöver jobba på att lära sig helt det sista jag har kvar sen blir det en kanon häst att ha och göra med! Först nu jag känner att jag känner honom till 100% och det har tagit oss/mig 1 år! Och jag har inte stressat eller pressat honom alls utan vi har tagit god tid på oss i lugn takt framåt och det har absolut gett fina resultat. 



//A






Av Angelica Delltoft - 29 augusti 2011 10:55

I går var det verkilgen en hit och dit dag, men en trevlig sådan! 


Först blev det en rejäl frukost, sen Skynda sig göra sig klar! 

For först ner till hörnefors för att gratta johan som inte hade hunnit komma hem och synd nog kunde vi inte stanna tills dess att han kom hem. :/ Men jagg hoppas att han blev glad för presenten allafall! :) 


Sen vidare in till stan för att handla lite bebis kläder till Mariana och Steves barn Didrick! :) Måste faktiskt säga att det finns otroligt dåligt med killbarnkläder som är något för världen och som inte ser ut som ankskit! Men jag hittade allafall två plagg och en jacka efter mycket letande på tre olika affärer!


Sen bar det av ut på röbäck för att gratta Linda som fyllt år, där bjöds det på fika i massor och kaffe förstås! :) Synd bara att jag fortfarande var rätt mätt efter frukosten :P Så för mig blev det endas två kakor och två kaffekoppar! Grattis än en gång Linda! :) 


Sen bar det av till Ersboda för att hälsa på Erkki Och Therese samt Minna! Minna fick en pysselbok(hello kitty) och en filt med  hello kitty av oss :)  Stannade inte allt för länge ,  eftersom Minna inte var riktigt helt frisk :( 


Fortsatte sen hem till min mamma och pappas lägenhet för att hämta upp några saker och kolla till filmerna ! Som tyvärr inte hade blivit klara. 


For då vidare till Mariana och Steve och myste med bebis och satt och surrade på och drack kaffe! :) Mycket trevligt! 


Sen vidare efter det till liljansbergert för att säga hej till syster min, som även passade på att visa lite kort från Turkiet! Mycket fint! 


Och slutligen tillbaka hem till mamma och pappas lägenhet för att hämta upp filmerna!  och sen vidare hemåt. 

Under tiden som Älskling lagade mat så fick hundarna vara ute och springa en lång lång stund och jag passade på att göra ordning höet åt hästarna som stod och trampade fram och tillbaka då dom hörde vad som var på gång! 

Och medans dom åt på sitt hö gick jag runt i hagen och gömde lite äpplen och morötter lite här och där! :)

Efter middagen gjorrdes alla räkningar , oj så skönt att det är gjort! 

Sen bar det av över till grannen för att betala Höet ! Blev en liten snabb visit! 

Och när vi kom hem så slängde vi oss in i duschen och sen vidare till Sängen och somnade till en film! 


Och nu sitter jag i stan i mamma och pappas lägenhet (som är bortresta) 

Lite ensamt är det men har mina mysiga hundar , som just nu ligger och sover efter att jag har varit på en liten promma! 

Väntar  på att syster ska höra av sig, skulle ev möta henne på stan och gå en sväng ! Jag vet allafall att jag måste cykla ner och kolla om dom har kissskydd för hanhundar på djurmagazinet eller arken zoo. Det som jag har är så förbannat stort så Eddie tappar det hela tiden och på Diesel sitter det inte riktigt heller som det ska'! Och jag måste ha det på inne hos mamma och pappa eftersom båda två har börjar revirmärka här. :/ Och jag tror inte att mamma och pappa blir allt för glada om det är pissfläckar lite överallt! Inte alltid jag märker om dom går och skvätter! 

Sen blir det nog att fara förbi 7-01 för att handla lunchen som blir en god sallad! :D


Sen jag se vad dagen har att erbjuda! 


Älskling slutar 4 då blir det hem direkt och rida eftersom jag inte hann med det igår! Ska köra lite bomm övningar och skänke lövningar idag och innan det blir det att köra lite target träning ! Får sse om han fortfarande kan! 

//A









Av Angelica Delltoft - 25 augusti 2011 09:12

Har sovit jävligt dåligt i natt, har hostat hela natten och vaknat 100 gånger! Hatar verkligen dom nätterna! Sen hade jag svårt för att somna om, känner mig inte riktigt utvilad idag kan jag lova!

Klev allafall upp halv 9 , varit ut med hundarna, gett dom käk och även jag har fått i mig min herbalife! 

Ska ta mig lite kaffe och sen blir det att hoppa ner i sängen igen för att bara ligga och glo på tvn hela dagen , så att jag förhoppningsvis är mycket piggare i morgon då jag ska i väg och jobba eftersom jag ej hittade någon som kunde ta mitt pass. :/ 

Men så kan det vara! 


Igår så försökte jag allafall vara ute på eftermiddagen för att få lite frisk luft, efter att ha suttit inne nästan hela dagen! Gav mig på kattpallen och började måla den, men blev helt slut i kroppen efter att ha målat två sidor. Men jag kämpade och fick den klar! Känns skönt slipper jag göra det idag! :)


Kaffekoppen är fixad så nu blir det att sätta sig ner i sängen och se lite tv! 


//A



Av Angelica Delltoft - 24 augusti 2011 22:21

Ja ibland kan man bara skratta inombords! :D


Aja har allafall fått min fina fina Fotobok! Och den blev precis som jag tänkt mig! :D Och har redan gjort ordning den andra (hundarna)så den är det bara att beställa då jag känner för det! 


//A



Av Angelica Delltoft - 22 augusti 2011 12:59

Pratade nyss med Björn och han har fixat så att han kan ta hem en jordborr till  ikväll! Fan vad skönt! Då blir det att fixa i ordning hagen på gården så att vi kan flytta uppp hästarna dit! Nu när det börjar blir mörkt och jävligt ute på nätterna  + alla älgar som börja komma fram känner jag mig inte helt bekväm med att ha dom där nere, vi märker ju inte lika fort om det är någon älg eller liknande som gått igenom hagen och förstört den så att hästarna kan ta sig ut på något sätt. Och en sak till så märker man inte heller om dom gjort sig illa. Här i hagen på gården finns lampor och tak osv och det känns mycket bättre /lättare att märka om något skulle vara fel eller om nu en älg gått igenom! 

Det känns kanon! 


När jag ändå är inne på hästarna , igår verkade Nonchalant vara lite halt på vänster bak! :/  Kollade igenom benen på honom och inte svullnad eller att han var varm inte heller öm! Hum känns lite skumt! 

Kan det vara så att han ömmar efter att ha tagit bort skorna? Men enbart på det benet? Satt allafall och kollade ett bra tag på honom och det synd egentligen väldigt lite, och i galopp/trav syns det inget alls! Sträckt sig kanske eller öm?

Får hålla lite koll på honom, och i kväll då vi flyttar upp dom får jag ta in honom och kolla honom ordentligt ordentligt och ev linda bakbenen under natten. Eller om han helt enkelt får stå inne under natten och vila sig lite. 


Imorgon blir det jobb och det blir ingen tid åt ridningen då, får helt enkelt vänta tills på onsdag och hoppas på att han blivit bättre. Och det tror jag! 


 


//A




 

Av Angelica Delltoft - 22 augusti 2011 10:59


Ska beställas till Takida! :) 


 



Och även något åt mig denna gång, hade tänkt köpa ridbyxor men det får vänta tills jag är klar med viktnedgången! :) 

  

 


Sen får vi se vad lönen blir om det går att beställa hem dom här 3 täckena till hästarna! 


Ina


 


Nonchalant


   

 Och resten av sakerna får jag vänta med att skicka efter och ta det nästa månad! :) 


//A

Av Angelica Delltoft - 22 augusti 2011 10:44








 Vilket piss väder det är idag, för en liten stund sen vräkte det bara ner! Hoppas att det lugnar ner sig tills i kväll! 

Klev upp i rätt bra tid i morse, låg inte och grisade allt för länge! 

Hundarna, Hästarna och katten har fått sitt morgon käk! Nu är det bara jag kvar och för min del blir det herbalife. Ska väga mig i morgon hade jag tänkt för att se vilken vikt jag startar på och det ska bli intressant och se hur länge jag måste dricka för att gå ner till min målvikt som jag vill ska ligga mellan 70-72 kg! Men det kommer säkert att gå bra. gick bara bra sist jag drack herbalife.                                                                                                                                                       Lite bilder från helgens äventyr i Norrfällsviken med jobbet.

                                                                                                         

                                                                                                                 //A                                                                                                                




























Ovido - Quiz & Flashcards