Mitt Liv Min Vardag

Direktlänk till inlägg 31 augusti 2011

Hund, Häst och vardagsliv.

Av Angelica Delltoft - 31 augusti 2011 07:38

Slutade sju och gick en sväng med Eddie innan jag gick hit till mamma och pappa. Ska mysa ner mig i soffan och slå igång en film. Har bara inte kommit fram till vilken film! 


Sen ska jag i väg och handla lite hundmat som jag kan ha här, Takida kom åt skåpet och öppnade det och åt upp all mat som fanns kvar sist jag var här. Hon måste ha varit tyst som en mus då hon gjorde det, märkte det först då jag skulle in och göra kaffe i köket :P 


Blir även en längre promma senare idag med lille Eddie som ska få lite miljöav träning, han är lite av en skvättis och blir rädd för allt och alla. Förstår inte riktigt varför han blivit så. :/ Men det ska ABSOLUT tränas bort! 

Och att träffa hundar, han blir livrädd och skriker som bara fan! Det vet jag inte heller vart det kommer  ifrån, så mycket som han träffat andra hundar då han var mindre. Men även det ska tränas bort, inte kul att vara ute och gå och man har en skrikande hund så fort det händer eller kommer någon :/ Och dom andra hundarna bara funderar på vad han håller på med. haha. Men det ska nog gå bra! Han är väldigt lätt lärd om inte annat! :D 


Och ikväll då jag kommer hem hade jag tänkt mig ett ordentligt ridpass med N! 

Gick så otroligt bra sist! Även fast jag hade den bomlösa sadeln. Som gör att skänklarna kommer allt för långt bak, men den är otroligt skön att rida i annars. Blev dock inte träning av skänklarna utan det blev mest bommar och bara en allmänt trevlig ridtur! Men träningen av skänklarna går bara bättre och bättre måste jag säga, nu kan han då vad det betyder som han absolut inte kunde förut, han var bara som ett frågetecken. Nu kan han snart det jag vill att han ska kunna. Och jag vill inte att han ska bli en "värsta" tävlinghästen som ska kunna dittan och dattan utan jag vill bara att han ska kunna grunderna BRA och arbete med kroppen på rätt sätt,  för det underlättar väldigt mycket i ridningen och att han får arbeta på rätt sätt. Man får inte ut allt för mycket av att enbart rida i skogen. Sen har han byggt upp vänstra frambenet Så nu är han inte alls lika svag i det längre :D märkte det iofs rätt tidigt då jag köpt honom att han verkade inte vara riktigt hundra på vänster fram, men det är inget fel på hans vänster utan han är bara lite svagare men som sagt har nästan tränat upp det helt nu :) Förut såg det nästan ut som att han var halt! 

Sen efter träningen av bommar och volter m.m så red jag även i beteshagen, stora och bra ytor att träna traven på! :) Han har en tendens att vilja rusa i sin trav men har legat på latsidan under sommaren då vi nästan enbart ridit i skogen och då har han inte samma möjligthet att bara rusa fram som på stora öppna ytor. Så det ska börjas med nu på allvar :) och ska även senare då jag fått till hans trav ordentligt börja med galoppen, han kan det men det sitter långt inne!  Sen är det inte så mycket mer ja behöver fokusera på , skänklarna börjar ta form även så traven och klickträningen kör jag ibland och det funkar fortfarande klockrent Han står stilla i stallgången (håller inte på med benet som en jojjo) Han är mycket lugnare i sig själv och lyssnar och försöker göra sitt bästa hela tiden! Det finns mycket som förändrats sen jag köpte honom , lärt honom nya saker och tagit bort gammla beteenden osv. Så nu har jag en lugn och fin trygg häst som behöver jobba på att lära sig helt det sista jag har kvar sen blir det en kanon häst att ha och göra med! Först nu jag känner att jag känner honom till 100% och det har tagit oss/mig 1 år! Och jag har inte stressat eller pressat honom alls utan vi har tagit god tid på oss i lugn takt framåt och det har absolut gett fina resultat. 



//A






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Angelica Delltoft - 12 mars 2012 20:22

Har nu kommit fram till att jag kommer lämna bloggplatsen.    Kommer att fortsätta blogga på  http://angeeeelica.myshowroom.se/       Och det kommer till stor det enbart vara en hästblogg. Kommer slänga in några andra inlägg lite nu och...

Av Angelica Delltoft - 12 mars 2012 14:01

Igår sent på kvällen började det blåsa kraftigt här, rent storm ! Grenar som har gått av och ligger på backen.  Ångrar mig nu att jag inte mockade då jag höll på i stallet tidigare under kvällen, tänkte aldrig på att det skulle börja blåsa så här e...

Av Angelica Delltoft - 9 mars 2012 09:36

Kan bara inte sluta lyssna på Walk Off the earth -  Somebody that i used to know..    Är hemma frånn jobbet idag, med tanke på gårdagens lilla olycka.  Det känns bättre i benet men långt i från bra. :/    Idag ska jag inte göra så mycket, s...

Av Angelica Delltoft - 8 mars 2012 12:03


Har även hunnit med att klippa mig :) Blev så jävla less på mitt raka tråkiga hår.  Så klippte av 10 cm på längden och klippte lugg, bara för att det inte ska vara så tråkigt!      ...

Av Angelica Delltoft - 8 mars 2012 11:36


Fy fan min morgon var inte rolig!    Först blev jag väckt av några bibel tanter som ville parata om gud osv, Inte något som jag är intresserad ut av precis. Så dom drog vidare ganska snabbt!  Tur det annars brukar dom gärna vilja stå och prata ...

Ovido - Quiz & Flashcards