Mitt Liv Min Vardag

Alla inlägg under mars 2011

Av Angelica Delltoft - 31 mars 2011 23:07

Var bättre med Nonnes ben / Hov idag då jag kom hem. Hade normal temp det hade han inte i morse låg under :/ Men var normal som sagt ikväll. 

Kanske tempmätaren som visade fel eller att jag trodde jag hörde pipet i morse och drog bort den för fort.(vet ju hur man är då man är dyng trött på morgonen) Aja skitsamma det blir allafall bättre och det är det som betyder:)

Lindade allafall benet så han får ha så under natten. Börjar bli expert på att linda nu och det blir riktigt snyggt förut såg det bara ut som en stor klump. haha


Fick sakerna från hööks idag också , Schabrak, pad och ett fleeceset med grimma , grimskaft, benlindor och fleecetäcke. Nu är det bara sadeln och en sadelgjord som saknas, men det ska jag införskaffa nu i helgen på hööks. :D

 


Båda hästarna fick vila idag också men det blev en rejäl stund i stallet istället ca 2-3 timmar borstning, klippning, gos och testade även det nya täcket och grimman blev också lite träning med klicken. Funkar fortfarande lika bra :D


Stallbilder Från idag. (bjuder på håret som ligger på golvet ;P)


Ina

  


  


  

Nonne

    


 



Bilder från tidigare i veckan.

         


Finare och underbarare djur finns inte! <3



NU ska jag packa min väska klart och ställa den i hallen, skulle jag inte göra det så skulle jag förmodligen glömma den imorgon bitti bara för att jag är alltid så trött på morgonen. haha 

Blir drygt imorgon att sitta i bilen ett tag, men sen när vi väl är framme blir det shopping och massa trevligt som händer. (ska med jobbet till Sundsvall för en kick off eller vad man nu ska kalla det, hoppas på att det blir en trevlig helg) Men sundsvall är ett bra/trevligt ställe, skulle jag inte köpt hus här i vännäs hade jag faktiskt lätt kunnat börja söka jobb och hus där nere.


Nej nu får jag ge mig med skrivandet, ska bli klar med allt nu så jag får lägga mig i sängen snart. Ska upp tidigt !


//A

Av Angelica Delltoft - 31 mars 2011 15:27

Nånting är konstigt med Nonnes bakben, blev riktigt orolig igår då han gick konstigt i hagen och ville inte riktigt stå på benet. Tog ut honom från hagen och gick med honom en stund och longerade honom en snabbis åt båda hållen bara för att kolla var det kom ifrån. 

Ställer inte riktigt ner höger ben ordenligt i höger varv. :/ Kollade hur hålet såg ut och det har då läkt igen men kanske att det han bli en infektion ändå, kände igenom honom inte varm i benet eller hoven, kände även alla andra ben ock kände om det var någon värme skillnad men icket! :/ Tog in han i stallet ändå och la linement och masserade benet en stund ifall det ev kan vara en sträckning.Kollade tempen och den var normal (låg på det han brukar ligga på) Han fick även stå inne en stund och vila och äta lite äpplen och hö. Sen fick Björn gå med honom en sväng lite sick sack och stå stilla och jag fick kolla bakifrån ifall jag såg något avvikande. Men icket. Gick som vanligt och var allmänt pigg och glad! Inte rinnig från näsborrarna heller osv. 

Konsigt allafall. Så han fick gå ut i hagen igen. När vi tog in honom så gick han precis som vanligt en aningen stel kanske, så troligtvis måste han ha sträckt sig i hagen när han rullat sig( som han gör ofta :P ) eller när dom busat. 

Men ska ändå hålla koll på det och går det inte över till nästa vecka måste jag ringa och råd fråga veterinären. 


Annars igår fick Ina en vilodag.


Får uppdatera mera senare !


//A

___

Av Angelica Delltoft - 30 mars 2011 13:19



En kort film, Jag och Sandra red Ina igår, gick ganska bra! 

På slutet ville hon dra sig upp mot stallet men fick till det på slutet och då skötte hon sig bara bra! :)

Idag blir det dock vila för henne även för Nonne. 

Nu ser hålet/såret betydligt bättre ut och han är inte alls halt eller varm. :)

Så det känns skönt, men kollar ändå tempen varje morgon bara för att hålla lite koll om det skulle bli en infektion.

Sen på lördag kväll då jag kommer hem ska jag rida min Älskade Nonne. <3


//A






Av Angelica Delltoft - 29 mars 2011 15:18

Har suttit och ändrat lite på bloggen med bilder osv. 

Har kommit fram till att så här som den ser ut nu får den se ut ett tag framöver.

Men lite fick jag göra om. Kanske ser lite dystert ut med svart och grått men som sagt orkar inte sitta och ändra mer. :)

Får se kanske att jag byter ut topp bilden senare. Om jag får ta några bra foton på hästarna osv. :)

Tycker den duger tillsvidare. Nonne hade svårt att stå stilla dock på den där bilden men den bästa bilden jag hittade med tanke på att jag ville ha båda hästarna med plus Björn. 


Blivit några inlägg idag ser jag , ni kanske tror att det ända jag gör är att sitta framför datorn.

Och ja idag har det verkligen blivit så men nej jag sitter inte alltid vid datorn oftast så blir det då jag bara måste skriva eller har foton att lägga upp. :)

det vill säga varje dag . haha


Ska snart byta om och ta in hästarna, rengöra Nonnes hov och sadla Ina. 

Syster ville komma idag också och rida. :)

Bra gumman får sig lite motion. Fast jag själv hade faktiskt tänkt rida henne idag , får se hur länge syster har tänkt rida om Ina orkar en sväng med mig också. 

Vill inte ta ut henne eftersom hon inte är i kondition.

SÅ fort Nonne börjar bli lite bättre blir det att starta lugnt givetvis så att jag ser att han inte har ont osv och sen komma igång med fyra ridpass i veckan istället för tre så han är i ganska bra form till sommaren. Får även börja med Ina från att ridits 2 dagar i veckan till att öka till 3.


Längtar så otroligt till sommaren! 


 

Ser skönt ut va?!


//A

Av Angelica Delltoft - 29 mars 2011 14:33

Nu får det bli som det blir, var ju tänkt att det inte skulle bli en hästblogg det här. 

Men som sagt skriver ju om det jag tycker är kul och visst det kanske blir lite mycket häst hit och dit, men det är en stor del av mig. 

Kommer självklart att skriva om allt annat också men kan nog säga redan nu att det är och kommer bli mycket hästprat. :P


Men ska försöka slinka in med annat också! :D



//A


Av Angelica Delltoft - 29 mars 2011 06:51

Kunde inte somna om när älsk och syrran hade åkt. Det blev att sätts sig här och göra klart filmen på Ina och Sandra och flytta över en film som jag tänkt lägga mig och se.

Så typiskt igår att det var varmt och skönt när vi tog in Ina och när vi kommer ut för att gå ner till ridplanen så har det börjat snöa och blåsa :/

Men blev bättre väder mot slutet. 

Nonnes sår/hål ser bara bra ut, ömmar ingenting och har inte feber längre. Är inte heller varm om benet längre. Lite varm om hoven men inte mycket alls. 

Får ändå vila denna vecka. Sen nästa vecka kommer hovis och hoppas allt försvunnit för Nonne då .

Ikväll blir det att rida Ina igen, ska även ta Nonne ut på en liten promma så han då får röra sig lite. Snart går det att rida ut i skogen också , inte så mycket snö runt vägarna så nu kanske man tar sig till stigen utan att fara ner 1 meter i snön. 


Sen igår så skickade jag och syster efter (något onödigt) ett läppstift från Style By Tyra som tydligen ska göra läpparna större! Haha kan vara kul att testa då det endast kostade 49 kr. Känns lite löjligt men ändå kul om det funkar! Såg lite bilder på dom som hade testat det och vilken skillnad det blev!


lite bilder från igår


       


Hade tänkt ta ut hundarna en sväng och börja släppa ut hästarna nu när jag lix är vaken. Men hästarna var ute länge igår och det är just nu -19 här hemma! 

Fattar inte hur det kan ändra så fort från att vara +3 till -19 :/

Dom får gått stå inne till den "vanliga" tiden kl 9.

Sommar TACK!


apropå sommar, det blev inget med Metallica för våran del detta år , blev för dyrt och för mycket fram och tillbaka. Kunde inte riktigt bestämma oss om vi skulle prioritera lösdriftsbygget och allt annat med huset eller fara på M. Men det blev att stanna hemma och fokusera på huset och bygget, så man får det klart! Men det ska bli kul ändå! Får planera in något annat kul att göra i sommar, ska inte enbart stanna hemma och bygga hade vi tänkt. 


Nej får uppdatera mera senare idag, ska lägga mig och se filmen som jag la över på usbt. 


//A


Av Angelica Delltoft - 29 mars 2011 06:44

Syster som rider Ina.

Försökte köra lite bommar med henne, men hon har inte riktigt accepterat dom än. Hon vill helst unvika dom och gå på sidan.

I traven ser det nästan ut som hon är halt men det är hon inte utan hon försöker enbart unvika. :P

Det gick bara bra för syster att rida igår. Ina skötte sig bra som alltid. Lite små seg i slutet . Liten kort film, ursäkta mitt musikval men orkade inte sitta och leta igenom en massa låtar för att försöka hitta någon som passade. :)

Av Angelica Delltoft - 28 mars 2011 11:54

Kom just på mig själv att den är bloggen har blivit mer än häst blogg . Inte det som är meningen , nu får jag skärpa mig! 

Men visst det är en stor del av mitt liv och det gör mig så enormt lycklig!


Får uppdatera med lite andra saker och inte bara hästsnack! ;P

MEN tackför att ni läser min blogg ändå! 

:D

//A

Ovido - Quiz & Flashcards