Mitt Liv Min Vardag

Alla inlägg den 3 november 2011

Av Angelica Delltoft - 3 november 2011 14:31

 



Nu har hästmassören varit här, och kan säga att det är inte konstigt att han varit som han varit på sistone och varit spänd i ridningen. Han har en del muskel knutar, är spänd i nästan hela kroppen .


Hon höll på i ca 1 timme, första 40 min så var det lite bökigt då han inte ville slappna av alls och bara stå och böka på, men sen så blev det betydligt bättre och sista 15 min så stod han helt stilla och bara njöt. 

Han blev en helt annan häst, men det syntes att han var rejält spän ohch hon visade hur han ska andas och förklarade hur det ska se ut då han är normal och ej spänd.  Han har är spänd /knutar i ryggen, Men hon jobbade på och han blev lite "lösare" /slappnade av. 

Ska jobba på att få honom att slappna av och att han ska lära sig att andas på rätt sätt, för då släpper vissa spänningar. Sen så ska vi göra upp en plan för honom. 

Så hon kommer tillbaka nästa vecka för att fortsätta arbeta på honom. :D 

Så nu blir det inte så mycket ridning utan mest promenader och övningarna jag fick att jobba med. 

Så tillslut hoppas jag på att vi får honom avslappnad och trygg i sig själv. :) 

Hon var riktigt duktig och det kändes kanon att få ta hit henne, för hade aldrig fått reda på det annars, har ju märkt att han inte varit sig själv och spänt sig otroligt mycket. 


Nu efter den här timmen så syntes den "vanliga" Nonchalant , som han brukar vara innan han blev så här. 

Och det beror på , trodde hon mest på att han har fått för sig att spänna sig och att han inte riktigt vågar slappna av för att han tror att det ska göra ont osv. + att han hade några knutar vid höfterna. 

Men det var riktigt intressant att se hur han först var som ett yrväder och sen blev som ett lamm. 


så jag är hel nöjd! 


Nu ska jag försöka värma upp mina fötter som frös till is där ute, hästarna står kvar inne och mumsar på höet. Ska ut senare för att se hur han mår, han kunde bli lite slö och trött eller tvärt om pigg och alert, Men bara att han andas och tagit till sig det. 


En kaffe kopp ska jag även ta! 


//A

Av Angelica Delltoft - 3 november 2011 11:05

Var inte roligt att vakna i morse, Eddie skreck som bara den, fort upp ur sängen för att kolla vad som hänt, ena bakbenet hade låst sig och var upptryckt mot magen, tog ca 2 min innan det släppte! 

Fick panik, hoppas att det inte händer igen och att han har fel på någon höft! Ska ringa veterinären i morgon för att boka en tid för att kolla upp det! 


Gick ut med honom en sväng själv så att han fick lugna ner sig och göra av sig, han blev nog lite skärrad! 

Men nu verkar det vara okej med benet, men lika bra att kolla upp det ändå!


Sen fick dom andra två vara ute en stund, sen in och ge dom mat. 

Och sen ut till stallet, mockade , dammtorkade och sopade. 

Tog in hästarna , snacka om att det är lerigt ute! 

Tog ut Ina på gården och sköljde av henne benen, Än fast man har gjort det hundar gånger så är dom lika rädd för vattnet i början. Sen stod hon stilla och jag fick bort all lera. In och borstade henne och lindade benen. 

Sen samma sak med Nonchalant, han blev lika rädd för vattnet om inte värre! Haha. 

Tillslut gav han sig och stod stilla . Borstade och lindade även hans ben. 


 


Nu har Nonchalants hov växt till sig så bra så nu kan vi he på skor igen, Hovslagaren kommer till helgen och fixar med broddar och snösulor m.m . Snö sulor kanske är lite överkurs nu, men jag vet ju inte när det kommer snö och det är lika bra att he på det när han ändå är här, istället för att ringa ut honom igen . 


Ina ska också få på sig skor, förra vintern gick hon utan och det funkade bra , men nu när jag börjat rida henne mer känns det bättre och säkrare att ha skor på henne .



Ska ta mig en kopp kaffe och bara ta det lugnt tills Hästmassören kommer vid 13 tiden. 

Det ska bli intressant : ) 


Får uppdatera då hon varit här, får jag höra om han är stel som en pinne! :P  

Och hur han känns i muskler osv. 


//A

Ovido - Quiz & Flashcards